فیلم Atlas یک اکشن علمی تخیلی است با بازی جنیفر لوپز و به کارگردانی برد پیتِن

سایت شماره یک:

فیلم اطلس یک اکشن علمی تخیلی است با بازی جنیفر لوپز و به کارگردانی برد پیتِن؛ کارگردانی کانادایی که بیشتر با فیلم‌های سفر ۲: جزیره اسرارآمیز ۲۰۱۲، سن آندریاس ۲۰۱۵ و وحشی‌گری ۲۰۱۸ هر سه فیلم با بازی‌های دواین جانسن (ملقب به راک) و سریال نتفلیکسی روشنایی روز (۲۰۱۹) شناخته می‌شود. «اطلس» که از ۲۴ ماه مه ۲۰۲۴ (۴ خرداد ۱۴۰۳) در نتفلیکس عرضه شده است در ۹۳ کشور جهان به فهرست ده فیلم پربیننده راه یافت و در ۷۱ مورد هم در جایگاه اول قرار گرفت.

خلاصه داستان فیلم اطلس

خلاصه داستان فیلم اطلس Atlas از این قرار است؛ سال ۲۰۴۳؛ هارلن یک تروریست انسان‌نما و حاصل هوش مصنوعی است که جنگ ماشین‌ها علیه انسان‌ها را رهبری می‌کند؛ جنگی که باعث مرگ سه میلیون انسان شده است. نیروهای نظامی یک اتحاد بین‌المللی جدید به نام آی‌سی‌اِن، چند پیروزی پیاپی علیه هارلن به دست می‌آورند و او را مجبور می‌کنند به فضا بگریزد. ۲۸ سال بعد، اطلس شپرد که تحلیلگری با بی‌اعتمادی حاد نسبت به هوش مصنوعی است و دختر طراح هارلن، جست‌وجویی برای یافتن فراری را پیدا می‌کند. پس از دستگیری و بازجویی از یکی از ماموران هوش مصنوعی هارلن، اطلس به این موضوع پی می‌برد که هارلن به سیاره‌ای در کهکشان اندرومِدا گریخته است. او اصرار دارد که در ماموریتی نظامی او را پیدا و دستگیر کند.

عوامل و بازیگران فیلم اطلس Atlas

کارگردان: برد پیتن، فیلمنامه‌نویسان: لئو سارداریان و اِرِن ایلای کولایت، مدیر فیلمبرداری: جان شوارتزمن، تدوینگر: باب دوکسِی، آهنگساز: اندرو لاکینگتِن

و بازیگران: جنیفر لوپز (اطلس شِپِرد)، سیمو لیو (هارلِن شپرد)، استرلینگ کی. براون (سرهنگ الیاس بنکس)، لانا پاریا (وَل شپرد)، مارک استرانگ (ژنرال جِیک بوث) و…

آیا می‌دانید

«اطلس» تا پنجم ماه ژوئن ۲۰۲۴ (۱۶ خرداد ۱۴۰۳) توسط شصت میلیون مشترک در سراسر جهان دیده شد یا به عبارتی دیگر، بیش از ۱۱۹ میلیون ساعت دیده شد تا در دو سال اخیر، چهارمین فیلمی با بازی جنیفر لوپز باشد که در فهرست پربیننده‌ترین محصولات پایگاه‌های پخش مجازی و آنلاین قرار می‌گیرد. سه فیلم قبلی این‌ها بودند: ازدواج ناگزیر (جیسن مور، ۲۰۲۲)، مادر (نیکی کارو، ۲۰۲۳) و این منم… حالا: یک داستان عاشقانه (دِیو مایِرز، ۲۰۲۴).

طبق اعلام نتفلیکس هشتاد درصدِ تماشاگران، «اطلس» را کامل دیده‌اند.

برد پیتن از بازی ویدیویی تایتان‌فال محصول ۲۰۱۴ به عنوان یکی از منابع الهام ساخت «اطلس» نام برده است.

بخش عمده‌ای از تصاویر «اطلس» در استودیویی در لس‌آنجلس کالیفرنیا فیلمبرداری شد و جالب این‌که نماهایی از محیط و فضاهای شهر شانگهای در چین و کشورهای انگلیس و نیوزیلند به نمایش درمی‌آیند.

جنیفر لوپز در گفت‌وگویی اشاره کرد که وقتی برای اولین بار فیلمنامه را در روزگار فراگیری کووید-نوزده خواند هق‌هق گریه کرد.

استرلینگ کی. براون، همبازی لوپز، در گفت‌وگویی با «انترتینمنت ویکلی» به تعامل و رابطه لوپز با شوهرش بن افلک سر صحنه فیلمبرداری اشاره کرده است: «بن هر از گاه دیالوگ‌های لوپز را برایش می‌خواند و من با خودم فکر می‌کردم این تازه عروس و داماد هنوز حسابی دلباخته یکدیگرند. به نظرم لوپز فقط می‌خواست صدای بن را بشنود؛ و به همین خاطر گاهی وقت‌ها، واکنش‌هایی که از او می‌گرفتید به این خاطر شکل می‌گرفتند که او داشت صدای شوهرش را می‌شنید.» این نخستین همکاری جنیفر لوپز و بن افلک است و آن‌ها پیش از این در فیلم‌هایی چون «جیلی» (مارتین برست، ۲۰۰۳) و «این منم… حالا: یک داستان عاشقانه» (دِیو مایِرز، ۲۰۲۴) نیز همبازی شده‌اند.

فیلمبرداری حدود سه ماه طول کشید.

در نماهای معرفی شهر لس‌آنجلس در آینده، چند سازه چرخان دیده می‌شوند که به مارپیچ دی‌اِن‌اِی شباهت دارند. این سازه‌ها در واقعیت وجود دارند و توربین‌های داریوس نام دارند که به منظور بهره‌برداری از قدرت باد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برد پیتن جایی درباره فیلم اطلس گفته است: «قلب فیلم واقعا درباره اعتماد است و این‌که چقدر دشوار است که به مردم اعتماد کنید. «اطلس» از زاویه دید زنی روایت می‌شود که پس از عبور از ترومایی که زندگی‌اش را ویران کرده یاد می‌گیرد که اعتماد کند. این موضوع از سویی یادآور این است که ما چطور باید روابط عمیق و معناداری را در زندگی‌مان شکل بدهیم؛ و این‌که شما نمی‌توانید به‌تنهایی هر کاری را انجام دهید و در مرحله‌ای باید به دیگران اعتماد کنید و اجازه بدهید که وارد زندگی‌تان بشوند.»

لوپز درباره چالش بازی در «اطلس» در گفت‌وگویی با «اِسپِیس» گفته است: «بامزه و عجیب بود چون می‌دانستم که قرارست با این لباس‌ها و تک‌وتنها مقابل پرده سبز قرار بگیرم و تمام مدت با صدای فردی در حال گفت‌وگو باشم؛ مثل نمایشی بود که فقط یک بازیگر زن دارد. با خودم گفتم: خیلی بد نخواهد بود و حتی بازی راحتی خواهم داشت؛ اما یکی از خسته‌کننده‌ترین بازی‌هایم را تجربه کردم. شما به‌تنهایی و بدون کمک هیچ بازیگر دیگری باید تا سر حد مرگ و زندگی پیش بروید و تمام روز در فضای بسیار محدود و کوچکی باشید، آشفته و خیس عرق… این شرایط، انرژی بدنی و احساسی بیش‌تری را از من گرفت تا بتوانیم واقعیت فیلم را خلق کنیم.»

فیلم اطلس

نقد و بررسی منتقدان درباره فیلم اطلس

یواس‌اِی تودی | امتیاز ۶۳ از ۱۰۰

براین تروییت | فیلم دچار آشفتگی خاصی است که با روایت روابط و پیوندهای انسانی-ماشینی‌اش به‌خوبی جفت شده است؛ و البته که یک جنیفر لوپز دارد که همچون یک ماهی بیرون آب (کنایه از غریبگی کردن) می‌کوشد راهی را برای کنار آمدن با لباس زرهی فوق‌العاده پیشرفته و به‌اصطلاح خفن خود پیدا کند و در این میان، با مرگی باشکوه جان ندهد.

تلگراف | امتیاز ۶۰ از ۱۰۰

اد پاور | «اطلس» یک ترن هوایی نامعقول است که البته برد پِیتِن (کارگردان فیلم‌های دیدنی «سن آندریاس» و «وحشی‌گری») ماهرانه آن را کارگردانی کرده است. به هر حال، این واقعیت خیلی خیلی به فیلم کمک کرده است که جنیفر لوپز (که یکی از تهیه‌کنندگان هم هست) «اطلس» را خیلی جدی گرفته است.

سی‌ان‌ان | امتیاز ۵۵ از ۱۰۰

براین لوئری | این فیلم اکشن بی‌وقفه – که در زیرژانر علمی تخیلی هم قرار می‌گیرد – در اصل کار خودش را انجام داده است؛ آن هم با پیرنگی که یادآور انیمیشن کمپانی «دیزنی» با عنوان «شش قهرمان بزرگ» است؛ فقط با این تفاوت که مملو از دشنام شده است.

کولایدر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

تانیا حسین | «اطلس» به لطف جلوه‌های ویژه رایانه‌ای‌اش تا حدودی سرگرم‌کننده است اما به لحاظ بازی‌ها و داستان کم می‌آورد؛ و همه این‌ها در شرایطی است که ایده کلی فیلم از محصول نهایی فراتر می‌رود.

هالیوود ریپورتر | امتیاز ۵۰ از ۱۰۰

اَنجی هان | جنگ ربات‌ها در این فیلم فقط بهانه‌ای محض است برای حماسه زنی که یاد می‌گیرد دوباره عشق بورزد؛ آن هم با بازی چهره مشهوری که بخش اعظمی از پرسونای عمومی‌اش بر اساس تمایلش به عشق‌ورزی دوباره بنا شده است. به این واقعیت هم اهمیت ندهید که هیچ عشق واقعی‌ای بین انسان‌ها در فیلم شکل نمی‌گیرد. «اطلس» چه در ساختار و چه به لحاظ تماتیک، یک فیلم کمدی-رمانتیک جنیفرلوپزی است در یک بسته‌بندی فلزی زرق‌وبرق‌دار.

گاردین | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

بنجامین لی | برای فیلمی که می‌خواهد ما دست از نگرانی برداریم و به فناوری‌های فوق‌پیشرفته عشق بورزیم «اطلس» در این خصوص فوق‌العاده عمل می‌کند که به ما نشان می‌دهد چرا همچنان باید نگران چنین فناوری‌هایی باشیم.

نیویورک تایمز | امتیاز ۴۰ از ۱۰۰

آلیسا ویلکینسن | فیلم‌های علمی تخیلی اغلب به‌واسطه تصویر و ترسیم کردن چیزی جدید و شگفت‌انگیز در یادها باقی می‌مانند اما در مورد «اطلس» باید گفت که ما، همه‌اش را پیش از این دیده‌ایم؛ به عبارت دیگر، هیچ چیز تازه‌ای وجود ندارد.

امتیازهای تماشاگران و منتقدان به فیلم اطلس

نام سایت امتیازدهنده‌ها امتیاز میانگین تعداد آراء

IMDb کاربران ۵.۶ از ۱۰ ۴۳ هزار کاربر

متاکریتیک منتقدان برتر ۳۷ از ۱۰۰ بر اساس ۲۷ نقد

راتن تومیتوز عموم منتقدان ۳.۸ از ۱۰ بر اساس ۱۰۷ نقد

پوستر فیلم اطلس

فیلم اطلس

تگ های مرتبط

ارسال نظر