موشک

ویدئوی کمیاب از لحظه شلیک اس ۳۰۰ | غول دفاع موشکی در اختیار ایران را ببینید

سایت شماره یک:

سامانه S-۳۰۰ از سیستم‌های موشکی زمین به هوا (سامانه پدافندی) است که ابتدا توسط شوروی و بعدها توسط روسیه توسعه یافت. این سامانه برای دفاع در برابر هواپیماها و موشک‌های کروز طراحی شده است و نسخه‌های جدیدتر آن توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک را نیز دارد که ایران هم از آن استفاده می‌کند.

به گزارش همشهری آنلاین صفحات منتشر کننده این فیلم درباره ویژگی‌های کلیدی این سامانه نوشته‌اند:

۱. برد و ارتفاع:

- سامانه S-۳۰۰ می‌تواند اهداف را در بردی بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ کیلومتر، بسته به نسخه، مورد هدف قرار دهد.

- این سامانه قادر است هواپیماها، موشک‌ها و حتی مهمات هدایت‌شونده دقیق را در ارتفاعاتی از چند متر تا بیش از ۲۷ کیلومتر رهگیری کند. گفته شده که این سامانه می‌تواند به طور همزمان با ۳۶ هدف درگیر شود و ۱۰۰ هدف را به طور همزمان رهگیری کند.

۲. رادار آرایه فازی:

- یکی از پیشرفته‌ترین ویژگی‌های S-۳۰۰ استفاده از رادار آرایه فازی است که می‌تواند به طور همزمان تعداد زیادی هدف (معمولاً بیش از ۱۰۰ هدف) را رهگیری کرده و ۱۲ تا ۲۴ هدف را همزمان مورد اصابت قرار دهد.

۳. قابلیت جابجایی:

- این سامانه بر روی کامیون‌ها نصب شده و کاملاً متحرک است. این جابجایی سریع به آن امکان می‌دهد که به سرعت استقرار یافته و موقعیت خود را تغییر دهد و به همین دلیل شناسایی و تخریب آن دشوارتر است.

۴. انواع مختلف:

- سامانه S-۳۰۰ نسخه‌های متعددی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به S-۳۰۰P، S-۳۰۰PS و S-۳۰۰PMU (نسخه‌های صادراتی) اشاره کرد.

- نسخه‌های جدیدتر مانند S-۳۰۰PMU-۲ قابلیت‌های بهتری دارند و بهبودهایی در زمینه هدف‌گیری، شامل توانایی مقابله با موشک‌های بالستیک و هواپیماهای پنهان‌کار (استیلث) ارائه می‌دهند.

تگ های مرتبط

ارسال نظر