آخرین تحولات ایران و جهان در قالب خبرهای کوتاه برگزیده در روز سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ خورشیدی برابر با ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی را‌ در این صفحه دنبال کنید.

سایت شماره یک:

آخرین خبرها و تحولات ایران و جهان در قالب خبرهای کوتاه برگزیده در روز سه‌شنبه ۱ آبان ۱۴۰۳ خورشیدی برابر با ۲۲ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی را‌ در این صفحه دنبال کنید.

خشم کی‌یف از دیدار دبیرکل سازمان ملل با ولادیمیر پوتین در روسیه

کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنجشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل دیدار خواهد کرد تا در مورد مناقشه اوکراین گفتگو کنند.

این اولین سفر دبیرکل سازمان ملل به روسیه در بیش از دو سال گذشته خواهد بود. 

انتشار این خبر، اوکراین را خشمگین کرد. وزارت خارجه اوکراین در بیانیه‌ای نوشت: «دبیرکل سازمان ملل دعوت اوکراین برای اولین نشست جهانی صلح در سوئیس را رد کرد. با این حال دعوت پوتین جنایتکار جنگی به کازان را پذیرفت.»

این وزارتخانه افزود که ملاقات با پوتین در حال حاضر «به اعتبار سازمان ملل لطمه می‌زند».

هنوز سازمان ملل درباره این نشست برنامه‌ریزی شده، اظهرنظری نکرده است و یکی از سخنگویان دبیرکل نیز در پاسخ به خبرنگاران گفت که «اطلاعات در مورد سفرهای آتی دبیرکل بعداً منتشر خواهد شد».

مسعود پزشکیان: در حال کار برای رفع فیلترینگ هستیم

مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران بامداد سه‌شنبه در جریان گفتگو با خبرنگاران، در پاسخ به اینکه آیا به وعده‌اش برای «رفع فیلترینگ» همچنان پیابند است، گفت: «در حال کار کردن روی این موضوع هستیم.»

او در حاشیه حضور در مجلس شورای اسلامی برای تقدیم بودجه ۱۴۰۴ به خبرنگاران گفت: «ما حرف‌هایی که زدیم، تا آخر پای آن هستیم و به وعده‌های خود پایبند هستیم. قطعا در حال تلاش هستیم تا حرف‌هایی که زده‌ایم در عمل پیاده کنیم. در خصوص رفع فیلترینگ نیز وزیر ارتباطات، اطلاعات را جمع‌آوری کرده است و این هفته در نشست سران گزارش دادند. قرار شد هم مجلس و هم قوه قضاییه و وزارت ارتباطات بنشینند جمع بندی داشته باشند و مراحل طی شود.»

وی افزود: «بحث کاملا کارشناسی است. روندی که اکنون طی شده است به نفع مملکت نیست و باید برگردد. نحوه این‌که چگونه برگردانده شود در حال تفاهم هستیم که باهم با یک زبان و نگاه مشترک پیش برویم که اختلاف و سو تفاهم پیش نیاید.... گفتم که در حال کار کردن روی این موضوع هستیم.»

چین اقدام به برگزاری مانور نظامی با «آتش واقعی» در نزدیکی تایوان کرد

 تنها یک هفته پس از مانور عظیم هوایی و دریایی چین در نزدیکی تایوان که آن را «مجازاتی» برای رئیس جمهور تایوان خوانده بود زیرا ادعاهای پکن درباره حق حاکمیت بر این جزیره را رد کرده بود، ارتش چین بار دیگر مانور بزرگی را در سواحل استان جنوبی فوجیان خود در مقابل تایوان برگزار کرد و این بار در این رزمایش از «آتش واقعی» استفاده کرد.

این رزمایش از ساعت ۹ صبامداد روز دوشنبه آغاز شد و تا ۱ بعد از ظهر ادامه یافت و به کشتی‌ها نیز هشدار داده شد که از این منطقه دوری کنند.

چین هفته گذشته یک تمرین نظامی یک روزه را با هدف تمرین «بستن بنادر و مناطق کلیدی» برگزار کرد. تایوان اعلام کرد که در این روز در مجموع ۱۵۳ هواپیما، ۱۴ کشتی نیروی دریایی و ۱۲ کشتی دولتی چین را رصد کرده که در این مانور شرکت کرده بودند.

 

تگ های مرتبط

ارسال نظر